Johtoryhmätyöskentely - JOHTORYHMÄ
Rooli *
-- Valitse rooli --
JÄSEN - Olet johtoryhmän jäsen.
JOHTAJA - Olet johtoryhmän puheenjohtaja ja/tai toimit johtoryhmän vetäjänä.
MUU ARVIOJA - Et ole johtoryhmän jäsen, mutta joku heistä on esimiehesi, tai toimit ko. johtoryhmän ulkopuolisena asiantuntijana tai yhteistyökumppanina.
1 Tarkoitus *
Johtoryhmä on täysin tietoinen tarkoituksestaan eli mitä varten se on olemassa ja mihin pyritään (kysymys ei ole organisaation/yrityksen tarkoituksesta).
4
5
6
7
8
9
10
2 Odotukset *
Muut tietävät mitä puheenjohtaja odottaa heiltä liittyen tehtävien hoitamiseen, osaamiseen, yhteistyöhön ja kehittämiseen.
4
5
6
7
8
9
10
3 Sitoutuminen *
Johtoryhmä on sitoutunut edellä oleviin sekä yksilönä että ryhmänä.
4
5
6
7
8
9
10
4 Toteutuminen *
Strategiat / suunnitelmat viedään johtamisen ja viestinnän keinoilla organisaatioon siten, että ne toteutuvat myös käytännössä.
4
5
6
7
8
9
10
5 Pelisäännöt *
Organisaation pelisäännöt / arvot ovat selkeitä ja ymmärrettäviä ja niiden mukaan myös toimitaan.
4
5
6
7
8
9
10
6 Tulevaisuusnäkökulma *
Tulevaisuusnäkökulma on riittävästi esillä johtoryhmän palavereissa ja keskusteluissa. Ryhmä ei keskity vain nykyhetkeen ja tuloksentekoon, jolloin mahdolliset ulkoiset muutokset voivat tulla yllätyksenä tai niihin reagoidaan liian myöhään.
4
5
6
7
8
9
10
7 Mahdollisuudet ja uhat *
Mahdollisuuksia ja uhkia (sisäisiä ja ulkoisia) pohditaan riittävästi johtoryhmän kokouksissa tai käytössä on muu hyväksi koettu tapa, joka tarjoaa samoja näkemyksiä.
4
5
6
7
8
9
10
8 Varasuunnitelmat *
Tärkeimpien suunnitelmien kohdalla on olemassa varasuunnitelmia ja/tai johtoryhmä käy riittävästi keskustelua vaihtoehdoista (uusia näkökulmia, ideoita, ratkaisuja...).
4
5
6
7
8
9
10
Kirjalliset kommentit ja ehdotukset kohtiin 1-8
9 Taloudellinen ajattelu *
Talouslukujen toteutumista seurataan säännöllisesti ja muuttuneisiin tilanteisiin reagoidaan riittävän nopeasti. Taloudellinen ajattelu ohjaa määrätietoista päätöksentekoa.
4
5
6
7
8
9
10
10 Avaintehtävät *
Johtoryhmän jäsenten avaintehtävät, osaamiset, vastuut ja tavoitteet ovat kaikille selkeitä.
4
5
6
7
8
9
10
11 Mittarit *
Johtoryhmän työskentelylle ja jäsenten avaintehtäville on olemassa riittävästi toimivia mittareita ja niiden tuloksia seurataan johtoryhmässä.
4
5
6
7
8
9
10
12 Luottamus *
Johtoryhmän jäsenten keskinäinen luottamus on hyvä. Luottamus voidaan tulkita kahdella tavalla: luottamus ihmiseen (rehti, uskottava, luotettava…) ja luottamus toimintaan (tekee mitä sovitaan, ottaa vastuun, reagoi muutoksiin..).
4
5
6
7
8
9
10
13 Tiimi *
Johtoryhmä osaa toimia tiiminä, joka tarkoittaa mm. yhteistä vastuuta kokonaisuudesta, joustavaa yhteistyö, osaamisen jakamista, auttamista, avun pyytämistä, kannustamista ja tukemista.
4
5
6
7
8
9
10
14 Tasapaino *
Tasapaino johtoryhmä jäsenten ja eri yksiköiden / osastojen välillä on oikea. Organisaation resursseja käytetään kokonaisuuden kannalta oikein (tekniset välineet ja muut fyysiset resurssit, henkiset resurssit eli ihmisten osaamiset ja kiinnostuksen kohteet).
4
5
6
7
8
9
10
Kirjalliset kommentit ja ehdotukset kohtiin 9-14
15 Olennaiset asiat *
Johtoryhmän kokouksissa ja muussakin yhteistyössä käsitellään olennaisia asioita, joilla on suurin hyöty- ja tulosvaikutus. Pääpaino on tulevaisuudessa.
4
5
6
7
8
9
10
16 Suunnitelmallisuus *
Johtoryhmän työskentely on suunnitelmallista ja tuloksellista: kokoukset valmistellaan, niihin valmistaudutaan ja päätökset toteutetaan. Johtoryhmä ei käytä liikaa aikaa suunnitteluun, joka voidaan tehdä muualla ( johtoryhmälle tuodaan valmiita ehdotuksia).
4
5
6
7
8
9
10
17 Ajankäyttö *
Ajankäyttö on hallinnassa: aikatauluista on sovittu ja niitä noudatetaan. Ajankäyttö on oikeassa suhteessa käsiteltävien asioiden merkittävyyteen / vaikuttavuuteen. Aikataulumuutoksista ilmoitetaan riittävän nopeasti.
4
5
6
7
8
9
10
18 Päätöksenteko *
Päätöksenteko on tehokasta ja tuloksellista. Päätösten yhteydessä sovitaan tavoitteesta, aikataulusta, vastuuhenkilöstä ja seurannasta. Tutkimusten mukaan menestyminen ei perustu siihen, että tehdään aina oikeita päätöksiä, vaan että päätöksiä tehdään.
4
5
6
7
8
9
10
19 Tieto poikkeamista *
Johtoryhmä saa riittävän nopeasti tietoa poikkeamista, joihin myös reagoidaan: tehdään päätöksiä ja sovitaan toimenpiteistä.
4
5
6
7
8
9
10
20 Asiakas- ja kumppanuusnäkökulma *
Asioiden käsittelyssä on mukana asiakas- ja kumppanuusnäkökulmat (ulkoiset ja sisäiset asiakkaat, yhteistyökumppanit), joissa otetaan huomioon ryhmän vaikutukset muihin ja kokonaisuuteen. Asiakas tulkitaan laajasti (esim. kuntalainen, potilas, oppilas...).
4
5
6
7
8
9
10
Kirjalliset kommentit ja ehdotukset kohtiin 15-20
21 Henkilöstönäkökulma *
Asioiden käsittelyssä on mukana henkilöstönäkökulma. Päätösten kohdalla arvioidaan miten ne tulevat vaikuttamaan henkilöstön työskentelyyn, asennoitumiseen, sitoutumiseen ja työhyvinvointiin.
4
5
6
7
8
9
10
22 Oppiminen *
Johtoryhmä kiinnittää riittävästi huomiota oppimiseen, osaamisen laajentamiseen ja työskentelyn järkiperäistämiseen / tehostamiseen, jotta johtoryhmä pystyy parhaalla mahdollisella tavalla toimimaan muuttuvissa tilanteissa.
4
5
6
7
8
9
10
23 Ilmapiiri *
Ilmapiiri on kannustava, kokoukset innostavia, kommunikaatio on avointa ja yhteistyö toimii. Johtoryhmän hyvä ilmapiiri heijastuu johtamisen kautta myös koko henkilöstön työhyvinvointiin. Mahdolliset ristiriidat ratkaistaan nopeasti.
4
5
6
7
8
9
10
24 Kyseenalaistaminen *
Asioita kyseenalaistetaan ja niistä väitellä ammattillisesti siten, että erilaiset näkemykset tuottavat lisäarvoa eivätkä synnytä henkilöriitoja.
4
5
6
7
8
9
10
25 Jäsenten ajatukset *
Johtoryhmän jäsenet ovat riittävästi perillä toistensa ajatuksista ja asenteista, jotta joukkuepeli toimii parhaalla mahdollsella tavalla.
4
5
6
7
8
9
10
26 Palautteet *
Johtoryhmässä annetaan riittävästi sekä positiivisia että korjaavia palautteita. Ne annetaan rakentavalla tavalla koko ryhmälle tai oikealle ihmiselle, oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan.
4
5
6
7
8
9
10
Kirjalliset kommentit ja ehdotukset kohtiin 21-26
27 Korjaavat palautteet *
Korjaavat palautteet otetaan vastaan siten, että ne menevät perille ja vaikuttavat toimintaan. Jos palautteesta ollaan eri mieltä, perustelut ovat asiallisia ja rakentavia (vrt. loukkaantuminen, suuttuminen, hyökkääminen, passivoituminen....).
4
5
6
7
8
9
10
28 Erilaisuus *
Johtoryhmä on tehokkaasti toimiva joukkue, jossa erilaisuutta (koulutus, osaaminen, persoona, ikä, sukupuoli, kansallisuus…) arvostetaan ja se koetaan vahvuudeksi.
4
5
6
7
8
9
10
29 Vallankäyttö *
Vallankäyttö on selkeä ja läpinäkyvä. Itseohjautuvassa johtoryhmässä kuka tahansa voi ottaa tilapäisesti johtajuuden ja esimerkiksi antaa muille ohjeita, kun tilanne sitä edellyttää. Kenenkään jäsenen vallankäyttö ei vaikuta häiritsevästi muiden työskentelyyn.
4
5
6
7
8
9
10
30 Puheenjohtaja *
Johtoryhmän puheenjohtaja tai vetäjä osaa työnsä, on hyvä keskustelun ohjaaja ja asioiden organisoija. Hänen toimintansa on tavoitteellista, reilua ja muut huomioivaa.
4
5
6
7
8
9
10
31 Odotukset *
Muut tietävät mitä puheenjohtaja odottaa heiltä liittyen tehtävien hoitamiseen, osaamiseen, yhteistyöhön, kehittymiseen ja kehittämiseen.
4
5
6
7
8
9
10
32 Kokonaisarvio *
Kokonaisarvio johtoryhmän työskentelystä.
4
5
6
7
8
9
10
Kirjalliset kommentit ja ehdotukset kohtiin 27-32
Lähetä
* = Pakollinen